Thursday, September 24, 2009

Amalan Yang Mendatangkan Pahala dan Menghapuskan Dosa

1) Bertaubat. Rasulullah bersabda, "Barangsiapa yang bertaubat sebelum terbitnya matahari dari sebelah barat, maka Allah akan menerima taubatnya." Muslim (2703).

2) Keluar Menuntut Ilmu. Rasul bersabda, "Sesiapa yang keluar menuntut ilmu maka Allah akan mempermudahkan jalannya ke Syurga." Muslim (2699).

3) Zikrullah. Rasul bersabda, "Tidakkah kamu mahu aku beritakan pada kamu semua akan sebaik-baik amalan pada kamu dan secantik-cantiknya di sisi pemilik kamu,dan setinggi-tinggi darjatnya, dan lebih baik daripada kamu berinfaq emas dan perak, dan sebaik-baik daripada kamu berperang dengan musuh, lalu kamu membunuh mereka atau kamu syahid?" lalu sahabat berkata, "Ya." Rasul menyambung, "Zikrullah." Tarmizi (3347).

4) Berbuat Kebaikan dan Menunjuk Jalan Kepadanya. Rasul bersabda, "Semua amal ma'ruf adalah sedeqah dan penunjuk pada kebaikan seperti orang yang membuatnya." Bukhari (10/374).

5) Berdakwah Pada Jalan Allah. Rasul bersabda, "Barangsiapa yang berdakwah pada jalan Allah maka baginya pahala seperti pahala orang-orang yang mengikutnya tidak ada kurang pada pahala-pahala mereka itu." Muslim (2674).

6) Mengajak Kepada Maaruf dan Mencegah Kemungkaran. Rasul bersabda, "Barang siapa yang lihat sesuatu kemungkaran, maka perbetulkanlah ia dengan tangannya, sekiranya tidak upaya maka dengan mulutnya, sekiranya masih belum upaya maka dengan hati, sesungguhnya itulah selemah-lemah iman." Muslim (39).

7) Membaca al-Quran. Rasul bersabda, "Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada kamu di hari kiamat sebagai syafaat pada tuannya." Muslim (804).

8) Belajar al-Quran dan Mengajarnya. Rasul bersabda, "Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarnya." al-Bukhari (9/66).

9) Memberi Salam. Rasul bersabda, "Tidak masuk syurga orang yang tidak beriman, dan tidak beriman sehinggalah seseorang itu berkasih sayang, yang pertama akan ku tunjukkan pada kamu sesuatu, sekiranya kamu melakukannya kamu semua akan berkasih sayang - sebarkanlah salam antara kamu." Muslim (54).

10) Berkasih Sayang Kerana Allah. Rasul bersabda, "Allah berfirman pada hari kiamat nanti, dimanakah orang-orang yang berkasih sayang dengan keagonganku, hari dimana aku akan teduhi mereka dengan teduhanKu, dimana tidak ada teduhan di hari itu melainkan teduhanKu." Muslim (2566).

No comments:

Post a Comment